wat gaat de tijd toch snel... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anja Driessens - WaarBenJij.nu wat gaat de tijd toch snel... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anja Driessens - WaarBenJij.nu

wat gaat de tijd toch snel...

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

10 Oktober 2009 | Nepal, Kathmandu

Zo begint je eerste berichtje met... nog 25 dagen en dan ga ik naar Nepal! Zo kom ik nu over 28 dagen al weer naar huis... Wat gaat de tijd toch snel!

Vorige week ben ik met alle andere vrijwilligers naar Chitwann geweest.
De busrit heen begon al goed..klapband! wij dus allemaal de bus uit, de hitte in. Dan maar lopen. Gelukkig kwam er al snel een vervangende auto ons ophalen.

In Chitwann verbleven we in een (van de vele) resort. Eigenlijk hebben we het hele weekend een beetje de toerist uitgehangen.

Een van de eerste dingen dat we gingen doen was al wandelend door 'the jungle', naar een olifanten plaats. Ondertussen zouden we misschien al dieren tegen kunnen komen. Dus we moesten in een rij achter elkaar aan lopen. Alleen wanneer je met een groep van 30 toeristen bij elkaar door de jungle loopt ga je dus echt niets zien. die dieren horen je al van verre aankomen! Bij de olifanten plaats stonden allemaal olifanten aan kettingen die je kon bekijken. Echt zielig.

Hierna zijn we naar ene plaats gegaan waar je mooi de zonsondergang kon bekijken. Dit was wel mooi maar ook erg toeristisch. Overal waar je keek zag je toeristen met hun (groot, groter, grootst) camera's.

De volgende dag waren we al vroeg opgestaan om met een kano naar een olifanten kraamplaats te gaan. Hier zouden we allemaal jonge olifantjes te zien krijgen inclusief een tweeling van nog maar een paar maanden oud!

De kano tocht leek een beetje op de mocoro-tocht die Marloes en ik hebben gehad in Botswana. Ook met een pooler achter op je boot. Alleen was dit nu een jong mannetje die nog niet zo veel ervaring had. Onderweg verloor hij zijn paal! Maar na een korte zwemtocht voor hem konden we weer verder. (Sanne en ik hadden wel geluk, omdat we niet met z'n alle in een boot pasten hadden wij een boot voor 4, terwijl de andere met 10 mensen in een boot werden gestopt).

Bij de 'olifanten creche' aangekomen stonden daar weer allemaal olifanten aan kettingen. Alleen de echte kleine olifanten mochten los. En daarmee bedoel ik ook echt los tussen de toeristen. vroeg je je dan ook af waar een van de tweeling was, waar alle toeristen op een hoopje stonden, de andere olifanten waren ineens een stuk minder interessant!

Na de creche zijn we op een olifant het water in gegaan om er vervolgen vanaf te worden gegooid. dit was wel heel leuk. Ga je met 4e op een olifant het water in. Sproeit hij je eerst nat met zijn slurf en daarna gaat hij naar een kant hangen zodat je er wel af moet vallen. Het mooie hiervan is dat je dan echt tussen de olifanten (inclusief olifanten drollen) in het water ligt! En dan zijn we ineens wel erg groot!

Ook hebben we een jeepsafari gemaakt door een stuk jungle. Maar natuurlijk hebben we niet veel meer gezien dan een paar vogels en wat insecten! echt de moeite waard! haha.

Als laatste stond een safari op een olifant op de planning. Doordat je op een olifant zit heb je meer kans om iets te zien omdat de dieren niet voor elkaar weg rennen maar wel voor jeeps! Wij dus met 4 personen op 1 olifant. Wat we hebben gezien: een paar herten, en 1 neushoorn die half dood in een plas water lag. (met daarom heen een stuk of 10 olifanten met toeristen erop).
Ook tijdens de safari op de olifant zag je overal om je heen andere olifanten met toeristen! beetje druk!

Al met al was Chitwann erg mooi. Veel olifanten gezien. Ook gewoon wanneer je door het dorpje loopt, komt er ineens een olifant (en begeleider) naast je lopen. Was toch iedere keer wel schrikken!
Maar ik vond het wel zielig voor al die olifanten aan kettingen. Ze hebben niet echt veel vrijheid. Dan vond ik dit in Zimbabwe toch beter. Daar hadden ze veel meer vrijheid.

Zondag zijn we weer terug gegaan naar Kathmandu. De busreis terug duurde zo’n 8,5 uur! Ik was dan ook erg gaar toen ik terug kwam.

Verder was het deze week weer gewoon een werkweek. Ik was benieuwd of de borden die ze in de vakantie zouden komen hangen er al waren. Maar ik was al door verschillende mensen gewaarschuwd dat dit waarschijnlijk door het festival niet het geval zou zijn. En inderdaad toen ik maandag op school kwam waren er geen borden! Wel vertelde ze me dat er 1 deze week zou komen en de andere wat later. (hoeveel later weet je maar nooit!)

Gelukkig kwamen ze vrijdag ochtend het eerste bord bregen. Deze hebben ze meteen opgehangen in de bibliotheek, zodat daar aan een derde klas lesgegeven kan worden. Shyama had al een stift gekocht en wilde het bord meteen uitproberen. Wat bleek, had ze een permanent marker gekocht!. Ik dus maar meteen een aantal white bord markers voor ze gekocht en verteld dat ze die voortaan moesten gebruiken omdat je de permanent markers er niet af krijgt! Hier waren ze dan ook weer helemaal blij mee! Ik ben wel 10 keer bedankt voor de borden. Dus Tante Marjan en Ome Henk, bij deze ook jullie heel erg bedankt voor de borden namens de leerkrachten en kinderen van het Contact Center! Ze zijn er heel blij mee!

Donderdag ochtend kwam ik net als anders om kwart voor 10 op school. Shyama en Djotti zaten in de keuken te kletsen en Djotti was aan het koken. Ze was wat laat vandaag vertelde ze, maar ze moest nog het ontbijt voor haar dochter maken. Natuurlijk Daal Bhaat! (wel makkelijk, hier hoeven ze nooit te vragen: ‘ Mama, wat eten we vandaag?’, gewoon 2 keer per dag Daal Bhaat!)
Djotti vroeg of ik het wilde proeven. ‘Natuurlijk wil ik dat wel’, het was allemaal heel lekker,. alleen had ze nog geen rijst, deze was nog aan het koken. Djotti heeft zich hier wel 5 keer voor verontschuldigd! Djotti is echt een schat! Toen ik alles geproefd had, wilde ik haar bedanken. Zegt ze; ‘ geen dank, jij heel erg bedankt dat je het wilde proeven.’ Ze heeft me zo ongeveer de hele ochtend bedankt dat ik haar eten had willen proeven! Zo lief!

Vrijdag middag was het (na een hele week regen!) super lekker weer. En omdat ik op vrijdag middag al rond 2 uur terug ben bedacht ik me dat ik wel eens kon gaan zwemmen.
Toen ik eindelijk bij het zwembad aankwam bleek het voor nog 2 weken gesloten te zijn. Ik denk vanwege de festivals! balen.
Maar naast het zwembad is het Nationale Stadion van Nepal. En hier was deze middag een voetbalwedstrijd. Wat bleek, er was een wedstrijd Iran - Nepal (onder de 16 jaar, een of ander internationaal championship!). Gelukkig waren er nog kaartjes, dus heb ik mijn middag doorgebracht kijken naar een spannende wedstrijd!
Ik moet zeggen dat het vrij druk was voor een vrijdag middag. Voornamelijk mannen. Ik viel dan ook een beetje op als enige blanken, met mijn knieen in de nek van de man voor me (tja de ruimte voor mijn benen was een beetje te kort!) en ook nog als een van de weinige vrouwen, maar dat mocht de pret niet drukken. Ze wilde me wel allerlei dingen vertellen over het nepalese team. Dus dat was erg leuk. Zo wint Nepal blijkbaar nooit. (moet zeggen dat de mensen dan toch trouw blijven komen!)
De eerste goal die werd gescoord was gemaakt door een speler van Nepal, helaas in het eigen doel dus 1-0 voor Iran. Nou was het voor de spelers van Nepal ook een moeilijke wedstrijd aangezien ze allemaal een kop kleiner waren dan de spelers van Iran. De kopduellen werden dan ook regelmatig verloren.
Goal 2 was ook voor Iran. Een hele mooie goal, helaas voor Nepal maar niets aan te doen. Toch dachten vele supporters daar anders over en gingen naar huis. Zo was het stadion ineens een stuk leger.
Net voor het einde maakte de keeper nog een blunder. (terwijl hij de rest van de wedstrijd toch heel goed had gekeept!). Hij trapte de bal uit, een beetje klungelig, en deze kwam in de voeten terecht van de tegenpartij. Deze trapte hem heel beheerst met een lopje over de keeper in het doel 3-0. Toch mooi om te zien hoe de mensen hier een voetbalwedstrijd beleven. Heel fanatiek allemaal terwijl voetbal in Nepal eigenlijk helemaal niet zo leeft. Toen ik een aantal weken aan en aantal mensen vroeg in welke kleur Nepal speelt kon niemand mij hier echt een duidelijk antwoord op geven Ooit in het rood en ooit in het blauw!

Na de wedstrijd moest ik nog terug op de fiets. En dat door de spits (+- 17.00 uur). Dus ik al zigzaggend (net als het andere verkeer op 2 wielen) tussen alle auto’s, taxi’s en bussen door! Hier is het zo, waar een gaatje is ga je fietsen. Dus niet gewoon aan de linker of rechter kant van de weg!
Je ziet dan wel vanalles. Zo was er een riksha met daarin 2 vrouwen met een maatje meer, echt zielig voor die man die moest fietsen!

Een maal terug in Tamel zag ik hoe druk het eigenlijk is geworden. Doordat ik de afgelopen tijd niet veel in Tamel ben geweest, of alleen na school, was me dit eigenlijk nog niet zo opgevallen. Super veel toeristen lopen er nu rond. (ook veel Nederlanders)

Door de vele toeristen kun je eigenlijk ook een nieuw woord toevoegen in het woordenboek, (als het er nog niet instaat tenminste) ‘Seizoensbedelaars’
Nu er meer toeristen komen is er voor hen natuurlijk wat te halen, dus komen er steeds meer bedelaars en straatkinderen. Misschien verdiend het beelen ook nog wel beter dan gewoon werken! Natuurlijk waren er in Augustus en September ook wel bedelaars maar lang niet zoveel als dat er nu rond lopen.
Ook heb je vrouwen die baby;s huren om te bedelen voor melk, die ze dan later weer inruilen bij de winkel voor geld, maar ik denk dat de baby’s pas op waren want er liepen ‘moeders’ met kinderen van een jaar of 3 op de arm te bedelen voor melk. Uh tja...

Vanochtend heb ik een moutain flight gemaakt samen met Sanne en Ajay (en natuurlijk de andeer toeristen in het vliegtuig!) Gelukkig was het vrij onbewolkt. En vlogen we boven de wolken zodat we de bergen mooi konden zien. Ook de mount everest was nu weer goed te zien. En een groter gedeelte dan dat ik vanuit Tibet al had gezien!

Volgende week vrijdag ga ik op kraamvisite bij Kumari, dit is een leerkracht die net voordat ik kwam (1 dag ervoor) een baby had gekregen. Djotti vond het leuk als ik mee ging op kraam visite, dus dat gaan we dan maar doen! (al heb ik kumari nog nooit gezien!).

En op zaterdag ga ik voor 5 dagen naar Pokera/Pokeri, naar Willeke en Michael. We hebben dan het Thi Har festival en dit ga ik met hen vieren in een klein dorpje.

Kus Anja..


Papa van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoop dat je toch nog een leuke vejaardat hebt ondanks dat ik er niet ben :p

Voor nieuwe foto's kijk op:http://www.mijnalbum.nl/Album=3MPDF4I6



  • 11 Oktober 2009 - 17:11

    Yvonne:

    hoi Anja

    Olifanten in Afrika hebben toch een beter leven.
    Lekker tussen de grote drollen haha!!!!
    Fijne weg waar je iedere dag door moet fietsen.
    Het schoolbord is mooi, fijn voor een derde klas.
    Je wordt nog een echte voetballiefhebster (haha)
    Ik zie het helemaal voor me met je lange benen.

    Anja geniet volop!!!

    dikke kusXXX

    Pieter had een heel gezellige verjaardag.

  • 11 Oktober 2009 - 17:13

    Linda:

    Hoi Anja,

    Heb even snel je foto's bekeken. Verhaal zal ik morgen eens rustig lezen, nu helaas geen tijd.
    Erg mooie nieuwe foto's. Je hebt zo te zien weer heel wat avonturen beleefd :)

    Xx Linda

  • 12 Oktober 2009 - 07:28

    Wilma En Anneke:

    Dag Anja,

    Wat zie jij veel. Je schrijft ook zo gezellig.
    Nog een fijne tijd daar.


  • 13 Oktober 2009 - 18:15

    Lieke:

    Hee Anja!

    Haha, ik moest wel lachen om je stukje over het voetbal. "Zo wint Nepal blijkbaar nooit. (..) De eerste goal die werd gescoord was gemaakt door een speler van Nepal"

    Ik dacht nog: jij moet vaker komen kijken! Maar het was dus een eigen goal.

    Maare, het wordt wel tijd dat je terugkomt hoor! Zo zit ik tegenwoordig 'vast' bij jullie in het team, althans: de thuiswedstrijden. Maar we verliezen alles met 100-0 of 99-1, dus we hebben je hard nodig! Nee, overdreven natuurlijk. Maar afgelopen zondag was het dus wel echt 10-1 (en die 1 was niet eens echt, haha).

    Nou, geniet nog maar lekker van de laatste weken, voor je het weet is het weer voorbij.

    Liefs!

  • 20 Oktober 2009 - 17:46

    Yvonne:

    hoi anja

    wat een mooie shari heb je aan, prachtig!!!
    geniet van je laatste weken.
    Veel liefs XXX


  • 20 Oktober 2009 - 18:42

    Dorien:

    hey annie!

    je hebt er weer mooie foto's op gezet!
    nog ff flink genieten he!
    want voor je het weet ben je zo weer thuis....

    have fun!!!!!

    groetjes dorien

  • 20 Oktober 2009 - 19:01

    Joke:

    Hallo Anja,

    Ik geniet steeds weer van je reisverslagen en de prachtige foto's. Je kunt zo beeldend vertellen, net of we het zelf meemaken.
    De tijd vliegt voorbij, maar geniet nog maar volop van alles.
    Groetjes en liefs,
    Joke

  • 20 Oktober 2009 - 19:33

    Clementine:

    Hoi Anja,

    Staan je goed, die mooie kleren. Geniet nog van de laatste weken en tot de volgende keer

    Groetjes
    Clementine

  • 21 Oktober 2009 - 11:08

    Meike:

    Hee meis!

    ja je zal wel gedacht hebben "zijn die ok naar de andere kant van de wereld vertrokke en verstoken geraakt van internet".. naja bijna..handelcity.. haha.. nee druk druk druk: bouwe, werke, cursus, bouwe, werke, cursus, bouwe, werke, cursus en soms stappen.. mar dan helaas nog zonder jou.. gelukkig kunnen we weer bijna samen uit ons dak gaan! ben kei benieuwd naar je verhalen over deze 'vakantie'!! ik lees in iedergeval met plezier je verhalen en bekijk je stoere foto's meis geniet er nog van de komende 2wk en CU SOON! Liefs Meike

  • 22 Oktober 2009 - 11:37

    Corrine:

    Hey Anja,
    wat super allemaal!
    Echt gaaf om dit allemaal mee te maken zeg. En je foto's zijn wederom weer super mooi!!!Geniet er nog maar flink van, want voor je het weet ben je weer hier in nederland. Als je weer hier bent dan spreken we gauw weer eens af.
    Groetjes Corrine...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Van 8 augustus t/m 7 november ga ik vrijwilligerswerk doen in Nepal (Kathmandu).

Actief sinds 14 Juli 2009
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 8434

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2009 - 07 November 2009

Vrijwilligerswerk in Nepal

Landen bezocht: